Program katoličkoga vjerskog odgoja prema načelima Montessori pedagogije

Prezentacija vjerski odgoj po načelima pedagogije Marije Montessori

U sklopu redovitog odgojno obrazovnog programa koji se provodi u vrtićima provodi se i program katoličkog vjerskog odgoja.

Cilj katoličkog vjerskog odgoja je odgajati religioznu dimenziju djeteta i oplemeniti je za jedine ljudske vrijednosti:savjest, intelekt, karakter, vjera, ljubav, nada i osobnost. U redoviti program integrirani su elementi katoličkog vjerskog odgoja gdje se indirektno , kroz igru , u djetetu potiče ljubav prema istini, dobroti, životu. Tako se na spontan i blag način, poštujući dječju prirodu, njeguje i duhovna dimenzija djeteta. Pažljivo osmišljeni poticaji i aktivnosti uče dijete ljubiti i poštovati sebe i druge, ujedno ga odgaja za odgovornost prema cijelom svijetu. Program se provodi planski i predviđeno slijedeći liturgijsko vrijeme i blagdane i situacijski , spontano, nepredviđeno kada prati potrebe i osjećaje djeteta.

Program Kateheze Dobrog Pastira integriran je u postojeći program vjerskog odgoja koji se provodi u oba vrtića . Program provode educirane odgojiteljice katehistice.

KATEHEZA DOBROGA PASTIRA

Vjerski odgoj prema načelima Montessori pedagogije

Marija Montessori potvrđuje da je religioznost, životni element za razvoj djeteta i da ono treba imati religiozno iskustvo od samoga rođenja, jer ako mu nedostaje religiozno iskustvo, tada će mu manjkati nešto što je temeljno za razvoj čovjeka.

Nadahnuta idejom Marije Montessori, Sofija Cavalletti, naša suvremenica, nastavila je istraživati potencijale djeteta, poglavito na religioznom području.

Na temelju studija Svetog Pisma i rimokatoličke liturgije, te katoličkog nauka i Hebrejske škole, u suradnji s Giannom Gobbi, učenicom Marije Montessorii montessori učiteljicom, razvija koncept za religiozni odgoj predškolske i školske djece i naziva ga Kateheza dobroga Pastira.

Promatrajući djecu, Cavalletti, Gobbi i ostali suradnici, u svojemu radu opredijelili su se za ovaj put: izravnije uvoditi djecu u tajnu Kristove osobe i njegova odnosa prema nama, kroz prispodobe. To su slike iz svakodnevnog života kojima se Isus služio da bi nam približio Kraljevstvo Božje.

Kateheza dobroga Pastira izbliza slijedi liturgijsku godinu, a središnja prispodoba za djecu predškolske dobi jest ona o Dobrom Pastiru (Iv 10, 1-16). Kateheza je utemeljena na kerigmi, navještenju, događajima koji su radosna vijest za nas.

Ciljevi Kateheze za djecu predškolske dobi su:

1. Uvesti dijete u tajnu života koji je dar,

2. Uvesti ga u odnos-savez, kao temeljnu stvarnost osobne izgradnje i

3. Odgajati u vjeri

Sredstva za ostvarenje ovih ciljeva su:

1. Metoda prispodoba i

2. Metoda znakova

Izvori i sadržaji Kateheze su:

1. Biblija (dar života,savez,uskrsnuće),

2. liturgija (krštenje,Euharistija) i

3. život (čuđenje i divljenje nad čudesnošću života i svijeta koji ga okružuje).

Elementi Kateheze je Atrij

Kateheza se odvija u posebno pripremljenoj okolini, atriju. Atrij je kako kažu djeca, mjesto gdje otkrivamo tajne Božje, gdje slavimo s Bogom. Atrij sačinjavaju prikladno opremljeni

kutići s katehetsko-didaktičkim sredstvima: Kutić za sv. Misu, kutić za krštenje, kutić za molitvu, kutić za prispodobe o Kraljevstvu nebeskom, kutić za dioramu tj. događaje iz Isusova djetinjstva i kutić za zemljopis. Središnji prostor atrija zauzima okrugli stol s katehetsko didaktičkim sredstvom prispodobe o Dobrom Pastiru.

Didaktička sredstva su pomoć djetetu kako bi postalo neovisno o kateheti, ona ga potiču na osobnu aktivnost.

Odgojitelj – kateheta

Zadaća odgojitelja se sastoji u pripremi okruženja, u pomoći da dijete uspostavi kontakt sa stvarima u prostoru, u pokazivanju načina njihove upotrebe i njihovog značenja.

U Katehezi Dobroga Pastira odgovaramo na tihi zahtjev djeteta:

POMOZI MI DA SE SAM PRIBLIŽIM BOGU!